Pilot: Vakantieparken in de BAG goed voor vitaliteit en veiligheid

03-10-2022
{0} reacties

De laatste tijd zijn vakantieparken nogal eens in het nieuws. En laat nou de BAG substantieel blijken bij te dragen aan de vitaliteit en veiligheid van de parken! Dat is duidelijk geworden uit een pilot met de provincie Utrecht.

De voordelen van de BAG-registratie van standplaatsen in de parken, lopen uiteen van het tegengaan van ondermijnende criminaliteit tot betere toeristische mogelijkheden. De gemeente Utrechtse Heuvelrug deed mee aan de pilot. Wij gingen in gesprek met Joland van der Heijden en Sandra Duits om te horen hoe zij dit hebben aangepakt en waar de uitdagingen liggen.

De gemeente Utrechtse Heuvelrug bestaat uit zeven dorpen rondom het gelijknamige nationale park. Sandra Duits is regievoerder voor de recreatieterreinen en zet zich in voor vitale vakantieparken: “De gemeente is eigenlijk één groot recreatiegebied. We hebben 28 recreatieterreinen midden in een prachtig gebied met natuur, landgoederen en heel veel recreatieve mogelijkheden. We zetten verschillende mogelijkheden in om tot vitale recreatieterreinen te komen en om ze zo te houden en we delen onze kennis graag.” De gemeente is dan ook niet voor niets gekozen voor de pilot.

Het eerste contact

In zijn rol als stelselcoördinator basisregistraties legde Joland van der Heijden het eerste contact met de vakantieparken: “Ik schat het aantal in te tekenen objecten op zo’n 3.300. Er is wel duidelijke tweedeling: we hebben 7 grote parken en 21 kleine parkjes. Ik zorg ervoor dat standplaatsen in kaart worden gebracht en uiteindelijk worden opgevoerd in de BAG. Het contact leggen met de vakantieparken verliep best soepel. Je zou misschien verwachten dat het recreatieterrein helemaal niet stond te popelen om permanente bewoning tegen te gaan, maar dat was juist wel het geval. Permanente bewoning brengt vaak vervelende situaties met zich mee, waar ook de eigenaren last van hebben.”

Legio voordelen

De registratie van standplaatsen (en ook ligplaatsen) in de BAG brengt allerlei voordelen. Joland: “De standplaatsen hebben nu een eigen, erkend adres. Dát is waar het om draait en daarom is registratie in de BAG cruciaal. Een erkend adres is bijvoorbeeld vindbaar in de navigatiesystemen. Zo kunnen de hulpdiensten veel sneller ter plaatse zijn en kunnen toeristen makkelijker hun weg vinden. En als gemeente kunnen we direct met de eigenaren van de standplaatsen afstemmen, over bijvoorbeeld wegwerkzaamheden. Het helpt zelfs criminele activiteiten beter tegen te gaan, doordat we mensen kunnen inschrijven op een standplaats. Zo wordt het een stuk duidelijker en zichtbaarder wie er hoort bij een standplaats en wordt illegaliteit in wat voor vorm dan ook bemoeilijkt.”

Aan de slag

Joland en Sandra gingen praktisch te werk. Sandra: “Hoe kunnen we elkaar helpen? Dat is steeds onze gedachte geweest. We hielden het contact met het recreatiepark steeds zo laagdrempelig en persoonlijk mogelijk. En we hebben graag gebruik gemaakt van het aanbod van de provincie om het intekenen van de standplaatsen over te laten aan, in ons geval, de Antea-groep. Deze partij is erg ervaren, dat werkte heel prettig en snel!”

Joland legt uit: “Aan de hand van bestaande plattegronden en luchtfoto’s worden de tekeningen gemaakt, die waar nodig gecontroleerd worden door een bezoek aan het park zelf. Het is niet altijd goed te zien om wat voor soort plek het gaat, zeker door de beboste omgeving. Daarnaast wijzigen de standplaatsen in een park nogal eens. Vaak is dit een drempel voor parkeigenaren om mee te doen, maar dat hoeft het niet te zijn. Ondernemers zijn vrij om hun terrein naar eigen inzicht in te richten, de gemeente wil die flexibiliteit zeker niet beperken. Wel willen we graag een korte update na de wijziging en dan is de BAG-beheerder ook weer blij.”

Van vakantiepark naar BAG-registratie

De meeste parken hanteren zelf een nummering of geven namen aan plekken op het terrein. Joland: “Ook al heeft de gemeente af en toe een mening over de beste manier van nummeren, toch blijkt dat je het beste de nummering van het park over kunt nemen. Elk park richt dit zelf in, op zijn eigen manier en is hieraan gewend. Vervolgens worden de nummers aan de getekende standplaatsen gekoppeld en ingevoerd in de BAG. Dat heeft administratief best wat voeten in aarde en kost daarom behoorlijk wat tijd. Het was ook bijzonder te merken dat we na een bezoek aan de parken met meer actiepunten dan alleen voor de BAG terugkwamen naar het gemeentehuis. Mensen beschouwen ons namelijk als ‘van de gemeente’, alsof alle ambtenaren van één instantie en één afdeling zijn. Een belangrijke tip voor andere gemeenten is dan ook om voor dit project iemand aan te stellen met een helicopterview over zaken.”

Tips van de experts

Wil jij ook aan de slag met toevoegen van standplaatsen op vakantieparken aan de BAG? Joland en Sandra geven een paar tips:

  1. Maak de gevolgen van de invoering inzichtelijk voor de hele keten binnen de gemeente.
    De samenwerking tussen de BAG en de BRP is belangrijk. Houd de collega’s goed op de hoogte. Team BRP: administratief verhuizen van permanente bewoners naar juiste object.
    Team WOZ: hoe om te gaan met de grote hoeveelheden mutaties.
    Team toezicht: gebruik de aanwezige kennis.
  2. Investeer in de relatie met de parken. Wees transparant naar hen over ketengevolgen: doe aan verwachtingenmanagement. En neem hun ‘adressering’ zoveel mogelijk over.
  3. Zorg dat je goed bent geïnformeerd over de regelgeving, want daarover krijg je vragen van de recreatieparken (en je collega’s).
    Je krijgt vragen als: ‘Wijzigt de status/de bestemming van een standplaats nadat die is ingeschreven in de BAG, zodat permanente bewoning mogelijk is?’ (Antwoord: nee).

Bekijk ook

 
 
 
Cookie-instellingen