Op de BES-eilanden is er behoefte aan een betrouwbare adressenregistratie met postcodes. Dit verbetert namelijk de postbezorging en de digitale dienstverlening van de overheid. Daarom hebben de ministeries van BZK en VRO laten onderzoeken hoe dit het beste aangepakt kan worden. Advies is om een gestandaardiseerde registratie op te zetten voor adressen en gebouwen. Denk aan de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), maar dan een lichtere vorm. Het opzetten van deze registratie zal zo’n 2 jaar gaan duren.
Postcodereeks
In 2024 is een internetconsultatie gehouden over welke ‘vorm’ de postcode moest krijgen. Keuze is toen gevallen op het systeem dat we in het Europese deel van Nederland gebruiken: 4 getallen gevolgd door 2 letters.
Post NL heeft daarom op verzoek van het ministerie een reeks postcodes gereserveerd voor gebruik op de BES-eilanden. Voor het reserveren van de postcodes is een wijziging van het postcode-convenant nodig. Deze is gepubliceerd in de Staatscourant .
Invoering postcodes
Voor de invoering van postcodes is het nodig dat de adressen- en gebouwenregistratie is ingericht. In deze opgave werken de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en de ministeries van VRO en BZK samen. In 2025 wordt gestart met het ontwerp van het register, dat naar verwachting twee jaar ontwikkel- en implementatietijd kost. Op z’n vroegst zal het register eind 2026 in gebruik zijn.